Heeft u nog wel tijd om te verbeteren?

Wendbaarheid en aanpassingsvermogen zijn cruciale succesfactoren geworden

Wist u dat bedrijven tegenwoordig gemiddeld nog maar 7 jaar lang bestaan? De gemiddelde levensduur van bedrijven loopt hard terug: In 1958 bestond een bedrijf gemiddeld nog 61 jaar; in 1980 was dit nog maar 25 jaar. Als we deze lijn doortrekken, dan kunnen we stellen dat als u stil blijft zitten, uw bedrijf in 2025 niet meer bestaat. Doorlopend veranderen en aanpassen is inmiddels pure noodzaak geworden.

 

Bedrijven hebben steeds meer moeite technologische ontwikkelingen bij te benen en technologieën veranderen sneller dan organisaties dit kunnen. Wendbaarheid is van groot belang en wie niet kan óf wil veranderen wordt op een achterstand gezet.

 

‘Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente. Het is degene die zich het beste kan aanpassen’ – Charles Darwin

 

Een onduidelijke strategie en een afkeer van internet zorgden ervoor dat Blokker te laat werk maakte van een online-strategie en zo door de concurrentie voorbij werd gestreefd. Blokker was niet in staat op tijd te veranderen en toen de verandering wel werd ingezet (met een behoorlijk ingrijpende strategiewijziging waarbij o.a. Xenos, Intertoys, Bart Smit, Big Bazar en Leen Bakker zijn, of worden verkocht), was het te laat. Hetzelfde overkwam V&D… en recent ook de Kijkshop.

Waar gaat het bij de meeste organisaties fout? De combinatie van gebrek aan strategie en te laat reageren op verandering blijkt in veel gevallen dodelijk te zijn. Waarom hebben veel organisaties een verkeerde focus? Waarom ontbreekt het deze organisaties aan een lange termijnvisie? Ga maar na: Wat als Kodak op tijd had begrepen dat ze geen filmrolletjes verkochten, maar herinneringen? Dan hadden ze digitale fotografie wél omarmt. Wat als Nokia zich meer op innovatie had gericht, zoals concurrenten Apple en Samsung dat wel deden?

 

Wat als Kodak op tijd had begrepen dat ze geen filmrolletjes verkochten, maar herinneringen? Dan hadden ze digitale fotografie wél omarmt. Wat als Nokia zich meer op innovatie had gericht, zoals concurrenten Apple en Samsung dat wel deden?

 

Succesvolle transformaties

Voorbeelden van organisaties die wel een succesvolle transformatie hebben doorgemaakt zijn er ook. TomTom kreeg te maken met een snel teruglopende verkoop van navigatiesystemen. Ze zijn zich vervolgens onder meer gaan richten op de verkoop van kaartinformatie aan autofabrikanten. TomTom had in de hoogtijdagen al door dat het huidige businessmodel eindig was en realiseerde zich op tijd dat ze moesten veranderen. Het resultaat: een succesvolle transformatie van verkoper van navigatiesystemen, naar een software- en databedrijf. De diensten zijn veranderd, maar de missie niet: TomTom zorgt er nog steeds voor dat u uw bestemming bereikt.

Wist u dat LEGO in 2003 op de rand van een faillissement heeft gebalanceerd? Geconfronteerd met de digitale revolutie in de speelgoedwereld, konden ze niet meer voldoen aan de eisen van hun kritische en veeleisende klanten (kinderen t/m negen jaar). Met een gedisciplineerde aanpak om creativiteit te bevorderen realiseerde LEGO een van de opmerkelijkste bedrijfstransformaties van de afgelopen jaren. Inmiddels is LEGO een toonbeeld van winst, groei en innovatie. Niet voor niets is hun visie: ‘Het spelen van de toekomst uitvinden’.

Op eigen bodem is DSM al vele decennia lang een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat in staat is gebleken om permanent te veranderen en continu te verbeteren.

 

Innovatie centraal

Wat hebben deze bedrijven met elkaar gemeen? Ze ontwikkelden een goed beeld van de langere termijn en koppelen daar een duidelijke strategie aan waarin innovatie centraal staat. Dit leverde de wendbaarheid en het aanpassingsvermogen op om tijdig bij te sturen.

Onze wereld verandert steeds sneller en bedrijven moeten doorlopend en ingrijpend kunnen meebewegen. Dit vraagt er wel om dat u beseft welke technologische en sociale ontwikkelingen er op uw bedrijf afkomen, welke bedreigingen deze vormen, maar nog belangrijker: welke kansen deze bieden. Maar alleen herkennen is niet genoeg: u moet ze ook nog kunnen benutten.

 

Wat hebben deze bedrijven met elkaar gemeen? Ze ontwikkelden een goed beeld van de langere termijn en koppelen daar een duidelijke strategie aan waarin innovatie centraal staat.

 

Tijd om na te denken

Hoe zit het binnen uw organisatie? Bent u veel te druk om nieuwe kansen te zien? Gunt u zichzelf de tijd om na te denken over zaken als continu verbeteren en innovatie? Neem eens afstand van uw dagelijkse werkzaamheden en pak een moment om deze kennis tot u te nemen.

Bezoek op 15 mei a.s. het Jaarcongres Kwaliteit en leer van een drietal aansprekende keynotes. Richard van Hooijdonk, Jeff Gaspersz en Guido Thys laten het publiek zien welke ontwikkelingen er vandaag de dag op organisaties afkomen, hoe ze hierin innovatiekansen kunnen herkennen en hoe ze hun organisatie naar een succesvolle toekomst kunnen leiden. Daarnaast wordt u volledig bijgepraat over onderwerpen die voor iedere organisatie van belang zijn. Denk aan de nieuwe privacy wetgeving, risicomanagement, de nieuwe ISO, software voor kwaliteitsmanagement, duurzame businessmodellen, verandermanagement, etc.

 

Meer informatie over het programma en inschrijving vindt u op www.jaarcongreskwaliteit.nl.